I detta inlägg skriver jag först årstiderna och kopplingen till ayurveda. Längre ner om spännande insikter som lett till ökad balans för mig på ett fysiskt plan under sommaren. Även här finns en koppling till ayurveda. Ayurveda betyder ursprungligen läran om livet och är en holistisk filosofi från Indien som hänger väl samman med yogatraditionen, även den från Indien.

Sommaren börjar gå mot sitt slut. Hösten är på väg in, en ny årstid och med det även en ny slags energi. Sommaren och början av hösten är, säger man enligt ayurveda, präglad av pitta energi. Pitta står för elementen eld och vatten och sägs pågå från juni/juli – oktober/november. Man känner lättast igen pitta-perioden med sommarvärmen vilket vi fått känna av de senaste dagarna. Eldelementet ger i september-oktober sin sista färgsprakande kraft i naturen då man ser löv i röda, gula och orange färger. Pitta-årstiden ger sen vika för kylan och höstlöven faller vilket brukar ske i oktober. Sen tar vata perioden över från oktober/november – februari/mars. Vata är den andra doshan (energitillståndet) som står för elementen rymd och luft. Nu har löven fallit från träden och naturen visar mer rymd och luft mellan grenarna. Vädret kan skifta mellan höga, klara dagar och det kan vara mer blåsigt och instabilt väder. Det blir allt kyligare, frosten kommer och går även ner i jorden. Vata pågår tills tjälen går ur jorden ungefär i mars beroende på var man bor. Nu är det Kapha perioden som tar över, februari/mars – juni/juli. Kapha doshan står för vatten/jord. Jorden fortsätter vara kall ett tag till och det fordras en viss mängd av solens värme för att värma upp jorden och få det frusna vattnet i naturen att flöda på nytt.

När årstiden växlar och vädret förändras i naturen sker en motsvarande omställning inom dig.
Hur medveten är du om detta? Hur väl lyssnar du på din kropps signaler om vad som är bra mat för dig (inte enligt senaste dieten eller senaste forskningsrönen)? Om vilken tid du egentligen mår bäst av att gå och lägga dig eller gå upp på morgonen? Om hur många timmars sömn du mår bäst av? Om när du behöver röra på kroppen respektive ta en vilopaus? Om när du behöver stanna upp, lyssna inåt och känna efter vad som är rätt riktning och bra val för dig i livet?

Jag vill knyta an till en period i mitt eget liv. Varför jag tar upp just ayurvedan är för att jag känner mig väldigt inspirerad av den just nu. Jag har tidigare (för 14 år sen) lärt mig ayurvediska principer på ett ganska ytligt plan (gick en veckas kurs) och kommit i kontakt med den på olika sätt men nu visade mig livet vägen tillbaka hit igen. Yoga är nära förknippat med ayurveda, eftersom de är sprungna ur samma vediska kunskapstradition. De gamla ayurvediska läkarna föreskrev ofta, utöver råd om kost, sömn, örtmedicin, relationer och arbete även olika yogaställningar som bot mot olika besvär och även idag får man sådana råd. Men ayurvedan är så mycket mer än detta, det är en oerhört komplex lära som, enligt hur jag uppfattat det, det tar 10 år att bli läkare inom.  Inom ayurvedan består även människan av de tre dosherna, vata, pitta och kapha. Vi föds med en specifik och unik sammansättning doshor som är att likna vid vår genetiska uppsättning – tre kvaliteter som ursprungligen befinner sig i en inbördes balans. Vi är friska från födseln men det är vår livsstil och yttre miljö som gör oss sjuka genom att doshorna hamnar i obalans. Att utforska sin obalans och hitta tillbaks till balansen är för mig en oerhört spännande upptäcktsfärd att göra.

Efter en intensiv period för mig under vintern och våren med mycket arbete, olika karaktär på uppdragen, båda föräldrar som är sjuka och emellanåt stress och oro kunde jag märka att min kropp hamnade i obalans. Ovanpå det gick jag ut och åt oftare än vad jag brukar och gick och la mig sent. Hamnade ofta vid datorn strax innan jag skulle sova vilket gjorde att jag sov sämre.

Obalansen kom trots att jag medvetet försöker leva som jag lär, med yoga, meditation, vila, bra mat och vanor däribland regelbunden kontemplation inåt. Så jag bestämde mig under sommaren för att vara långledig. Jag har varit ledig i nästan två månader och ägnat stor del till att vila, utöva yoga och meditation även ute i naturen, träna styrketräning, gå promenader längs havet, läsa böcker, laga god och hälsosam mat och träffa nära och kära. Åkte även iväg på två retreater, den ena till vackra Gilleleje och den andra till underbara Haväng på Österlen där vi yogade och mediterade utomhus i alla slags väder. Och fick förkovra oss lite grand inom ayurveda. Sommaren och all vila har gett mig många insikter. Jag har levt det jag skulle vilja kalla “simple living”. Nära naturens gång.

En insikt från sommaren vill jag dela med dig här. Det handlar om det fysiska planet. När jag för ett par veckor sen återigen började förkovra mig inom ayurveda (rekommenderar böckerna “Ayurveda för kropp och själ” av Eva Sanner/Peter Ljungsberg samt “Skapa din egen hälsa med Ayur-Veda” av Majvor Stigson) blev jag överraskad. Visst kände jag till att jag, sedan jag blev egen företagare 2006, levt ett väldigt oregelbundet liv vad gäller sömn och mat. Men jag hade inte lika stor insikt i vilken påverkan detta har haft på min hälsa och sömn. Och just regelbundenhet är en av de viktiga grundpelarna för att hitta till balans enligt ayurvedan. Självklart kan man tycka när man läser det så här i efterhand. Det kände jag ju till men jag levde inte efter det. Regelbundenhet blev bl.a. det jag valde att testa under sommaren. Det avgörande här har blivit för mig att gå och lägga mig kl. 22 och gå upp kl. 6 på morgonen. En annan superviktig grundpelare inom ayurveda. Och detta förespråkar man för alla tre kroppstyper oavsett om man upplever sig vara kvälls- eller morgonmänniska. Jag måste säga att jag inte nog kan intyga hur bra jag mår av detta. Och jag är övertygad om att ayurvedan precis som yogan ännu lever kvar efter flera tusen år för att de funkar! Här har vi västerlänningar så mycket att lära oss…

Maten sen då. Jo, det är en annan sak jag har förkovrat mig i under sommaren då jag märkt att min matsmältning inte funkade som den skulle. Den har varit i olag förmodligen under en längre period än jag insett. Vilket har lett till sämre immunförsvar. Så i sommar har jag gjort flera saker som hjälpt mig att få bättre matsmältning. En del härstammar från ayurvedan annat från en ‘sunt-förnuft-filtrering’ och olika kurer jag hittat på nätet. Jag har provat mig fram och känt efter hur kroppen har svarat. En mycket intressant studie kan jag säga. Och resultatet? Jag känner mig mycket piggare och magen funkar igen!
Vill du veta hur jag gjort kan du läsa vidare här.

– Under en månad inledde och avslutade jag dagen med Holistics Aloe Vera som sägs vara antiinflammatorisk och läker slemhinnorna.
– Under lika lång tid drack jag innan varje mål tid ett glas ljummet vatten med 1 msk äppelcidervinäger som sägs vara bakteriedödande och håller blodsockret mer stabilt. Framför allt, det stimulerar matsmältningen.
– Har sen två månader tillbaks slutat äta gluten och även till 95% mejeriprodukter och socker.
– Äter frukost vid 8-9 största målet mat kl 12-14 och sista målet mat kl 18-19, försöker ej äta efter det.
– Tuggar maten 25-30 ggr innan jag sväljer vilket underlättar betydligt för matsmältningen
– Avslutar dagen när jag kommer ihåg det med att dricka uppvärmd havre- eller mandelmjölk med en halv tesked ingefära, kardemumma och gurkmeja som vispas i. Det här är en otroligt skön stund att avsluta dagen med och gör nattsömnen god och lugn. Och kryddorna befrämjar matsmältningen.
– Och, det mest otippade…! I ett par veckor har jag tre-fyra ggr per vecka inlett morgonen med egen oljemassage (kallas Abhyanga enligt ayurveda och är ytterligare en av grundpelarna)av kroppen och ibland även hårbotten med uppvärmd sesam olja. Detta kan jag varmt rekommendera! Och jag vet, det är svårt att hinna med men gör det 1 gång per vecka, t.ex. på lördag eller söndag morgon vetja! Varför? Jo sesamoljan innehåller mycket antioxidanter som motverkar fria radikaler och har en renande effekt på huden. Massagen öppnar kroppens kanaler, stimulerar matsmältningen och avlägsnar gifter från kroppen. Dessutom är den lugnande för alla kroppstyper och immunförsvaret stärks. Det är obeskrivligt skönt med varm olja på kroppen, särskilt när det är kallt ute. Har man torr hud, sprickor på hälarna och torr och kliande hårbotten är detta mumma. Har man värkande leder eller ömma muskler likaså. Efter oljemassagen duschar man som vanligt och bra är att man slipper hudkräm, ansiktskräm och fotkräm.
Rent generellt äter jag sen ett par år tillbaks såhär:
– Främst vegetarisk varm mat. Mat som är inspirerad av ayurveda (infört än mer i sommar). Lite raw food, främst frukostar, smoothies och kakor/efterrätter (dock ej kallt utan rumstempererat). Äter fisk ibland. Ungefär 1-2 gånger per månad äter jag kött, vilt eller oxkött, då min kinesiske läkare rekommenderat mig att äta det som hjälp att balansera sköldkörteln som jag haft problem med i perioder.
– Undviker kylskåpskall mat och kalla drycker eftersom det försämrar matsmältningen både enligt ayurveda och kinesisk medicin.
– Dricker ofta ingefärste där jag skivar färsk ekologisk ingefära och kokar i vatten några minuter.
– Inleder dagen ofta antingen med ingefärste eller med hett vatten med saften av en halv citron.

Oj vad detta låter pretentiöst kanske. Men nej, jag är inte perfekt. Långt ifrån. Jag har alltså varit ledig i TVÅ månader och haft tiden och framför allt STOR motivation. Jag var väldigt trött på att jag inte var i balans, att magen inte funkade som den skulle och att jag kände mig ofta trött allra mest på vintern och på morgnarna. Nu kommer självklart prövningen att fortsätta upprätthålla balansen i vardagen när hösten och därmed arbetsperioden inleds. Det vore jätteroligt om någon kan finna någon inspiration eller hjälp genom detta. Hör gärna av er och berätta om ni testar och märker skillnad.

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply